Antalis panostaa painopapereiden ja suurkuvalaitteiden ja -materiaalien lisäksi myös pakkausratkaisuihin. Antalis onkin mukana kaksilla messuilla samaan aikaan. Sign, Print & Promotion -messuilla yhtiö esittelee laajaa tarjontaansa visuaaliseen ja painettuun viestintään, ja käytävän toisella puolella Pactec-messujen puolella on esillä pakkausratkaisut.
Antalis on viime vuosina kehittänyt nopeasti suurkuvaliiketoimintaansa. Siihen kuuluu sekä suurkuvalaitteita että -materiaaleja ja tarvittaessa myös huoltopalveluja.
– Messuille on nyt oikea hetki ja suurkuvan markkinoilla on positiivista pöhinää. Tilaisuuksia on kovasti jo odotettu, joten hyviä kohtaamisia on ilmassa. Papereiden osalta mainittakoon, että messuilla korostamme erityisesti ajankohtaista Antalis Creative Power Awards -painotyökilpailuamme ja valikoiman laajuutta, kertoo huhtikuussa aloittanut Antaliksen uusi toimitusjohtaja Kimmo Tuovinen.
Helmikuussa Antalis sai suurkuvalaitevalikoimaansa merkittävän lisän, kun Durstin omistama Vanguard Europe valitsi Antaliksen suurkuvalaitteidensa jälleenmyyjäksi Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Tanskassa. Valikoimassa ovat myös mm. Epsonin tulostimet, Graphtecin leikkurit sekä Flexan ja CWT:n laminaattorit.
Laitteiden lisäksi Sign, Print & Promotion -messuilla Antalis esittelee suurkuvamateriaaleja. Merkittävä lisä valikoimaan olivat viime vuoden lopussa tulleet Arlonin yliteippauskalvot. Myös Coala Interior Film ja Contra Vision -materiaalit ovat hyvin esillä.

Toimitusjohtaja Kimmo Tuovinen tuntee erityisesti pakkausalan, sillä hän on aikaisemmin toiminut johtotehtävissä useissa pakkausalan yrityksissä. Nyt hänen yhtenä tehtävänään on kasvattaa Antaliksen pakkausliiketoimintaa Suomessa.
– Antalista ei välttämättä ole mielletty pakkaustaloksi, vaan se on nähty enemmän paperitukkurina. Haluamme tuoda esiin, että olemme varsin varteenotettava toimittaja myös pakkausalalla, Tuovinen sanoo.
Tuovisen mukaan Antalis pyrkii nostamaan pakkausten ekologisuuden astetta yhdessä asiakkaiden kanssa tuomalla markkinoille uusia ratkaisuja. Kuitupohjaiset pakkausmateriaalit ovat yksi tällainen erittäin nopeasti kasvava alue. Antalis edustaa mm. kuitupakkauksia kehittävän Ranpakin materiaaleja ja laitteita.
Antalis toimii pakkauksissa kuljetuspakkaamisen alueella, eikä Tuovisen mukaan havittele teollisuuden tuotepakkausratkaisujen toimittamista. Fokuksessa on se toiminta, missä asiakas pakkaa tuotteen toimitusta varten. Tähän tarjotaan kolmen tason tuotteita. Oma Master’in-brändi sisältää standardituotteita. Lisäksi asiakkaille toimitetaan räätälöityjä tuotteita, esimerkiksi painettuja pakkauksia. Valikoimassa on myös asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin suunniteltuja tuotteita.
Antaliksella on Tanskassa pakkaussuunnittelukeskus, jonka palveluja tarjotaan Suomenkin asiakkaille. Teollisuuden ja verkkokaupan pakkaukset ovat kasvualueita. Esimerkiksi autoteollisuus on ollut Euroopassa suuri asiakas, jolle on toimitettu vaativia pakkausratkaisuja.
– Pakkauksella on verkkokaupassakin suuri merkitys, pakkaus on erittäin vahva media. Kannattaa myös huomioida, että hyvällä suunnittelulla tuotepakkaus toimii samanaikaisesti myös kuljetuspakkauksena, Tuovinen sanoo.
Reino Lantto