Nummelalainen Muotoplate Oy lähtee Sign, Print & Promotion -messuille innosta miltei puhkuen. Näin siksi, että sen oma liiketoiminta liittyy hyvin läheisesti messujen maailmaan. Se tuo nimittäin maahan laadukkaita ja tyylikkäitä ratkaisuja myynninedistämiseen, opastukseen ja esillepanoon. Päämies on italialainen K&D, jonka tuotteita Muotoplate on myynyt vuodesta 2007.
Myyntijohtaja Mika Pyrhönen sanookin, ettei ole täysin ongelmatonta, mitä Muotoplate messuille vie, kun oma profiili on miltei yhtä ja samaa messua.
– Totta kai esittelemme opaste- ja kyltinkiinnitysratkaisuja, myynninedistämistuotteita, kehyksiä, tarvikkeita. On kiva nähdä jälleen asiakkaita, jotka tulevat ympäri Suomea.
Muotoplaten asiakkaita ovat mm. painotalot ja mainostoimistot. Liiketoiminta on pysynyt tasaisena jopa viimeisimpinä koronavuosina. Ratkaisut ovat siirtyneet viime vuosina yhä enemmän ekologiseen suuntaan.
– Messuillekin tuomme puisia telineitä, jotka on valmistettu italialaisesta sertifioidusta lähimetsäpuusta. Esimerkiksi ekologiset mainostelineet ovat asiakkaille helppokäyttöisä ja ne menevät pieneen tilaan. Niitä kysytään paljon Suomessa ja koko Euroopassakin.
Pyrhönen kertoo yrityksensä osallistuneen eurooppalaisille messuille ennen koronaa miltei vuosittain.
– Moikkaamassa päämiestä, hän sanoo puoliksi leikillään.
– On pakko käydä. Messuilla saadaan uusia ideoita ja nähdään, mihin ollaan menossa.
Niin kauan kuin maailmassa on kivijalkakauppoja, messuja, ravintoloita ja tapahtumia, Pyrhönen pitää Muotoplaten tulevaisuutta valoisena.
– Mutta koko ajan pitää olla ajan hermolla. Asiakkaat haluavat mieluummin uniikkia ja erikoista kuin vanhaa ja tavanomaista. Mutta tämähän onkin hyvin innovatiivinen toimiala, jossa pitää pyrkiä erottautumaan kilpailijoista.
Eräs uusi kehittelyn alla oleva idea on yhdistää led-valaistus erilaisiin opasteisiin, vaikkapa hotellihuoneiden numeroihin.
Tiina Ruulio