Myynnin tehostaminen oli selvästi vuoden 2022 tärkein kehityskohde, kun Print&Media kysyi yrityksiltä tärkeimpiä kehityskohteita alkuvuonna tehdyssä Painobarometri-kyselyssä. Myynnin tehostamiseen on ohjelmistolääkkeitä, joita tarjoillaan Sign, Print & Promotion -messuilla toukokuussa. Liidien parempaan konvertointiin tarjoaa ratkaisuja Leadoo. Loiston ja File Gallery esittelevät helppokäyttöisiä myynnin ja tuotannon ohjelmistoja, jotka on kehitetty painotaloille.
Myynnin tehostamista piti Painobarometrin vastaajista tärkeimpänä kehityskohteena lähes 39 % vastaajista. Perinteisen ja kalliin henkilökohtaisen myyntityön tukena yritykset käyttävät yhä enemmän verkkoa myyntikanavana. Leadoo Marketing Technologies on nopeasti kasvava uuden aallon ohjelmistoyritys, joka keskittyy konversiotyökaluihin. Niiden avulla pienikin yritys voi nostaa verkkosivuilta tulevan myynnin määrää, kerätä parempaa dataa kävijöistä ja nostaa konversiolukuja. Liididatan voi saada vaikka sähköpostiin tai suoraan CRM-järjestelmään, jos sellainen jo on.
Verkkosivut tuottamaan arvoa
Konversiotyökalut ilmeisesti toimivat, sillä Leadoon kasvu on ollut huikeaa. Yrityksellä on nyt toimistot Helsingissä, Tukholmassa, Lontoossa ja Malagalla. Työntekijöiden määrä on kasvanut kolmessa vuodessa viidestä 90 henkeen. Leadoon markkinointijohtaja ja co-founder Santtu Kottila esittelee ratkaisuja myynnin ja markkinoinnin konversioihin myös messujen seminaarilavalla. Yrityksellä on myös oma osasto messuilla.
Leadoon työkalut kiinnitetään yrityksen verkkosivuihin. Niiden avulla tartutaan sivuille tuleviin kävijöihin, joista keskimäärin 98 % lipuu sormien välistä, ei osta tai jätä tietojaan sivustolle. Ja saatujen liidienkin laadussa voi olla toivomisen varaa, Santtu Kottila kertoo.
– Kaikki lähtee siitä, että tuotetaan kävijälle arvoa, jolloin kävijä voi antaa tietoa toiveistaan ja tarpeistaan. Pitää olla helppoa kertoa hänelle interaktiivisesti, mikä on oma tarve ja mistä on kiinnostunut. Asiakas pääsee ostopolulla eteenpäin, ja oppii asiasta lisää. Yritys taas saa enemmän ja laadukkaampia liidejä, Kottila sanoo.
Konversion parantaminen ei vaadi isoja panostuksia tai it-taitoja yritykseltä. Näitä työkaluja käyttävät pienetkin yritykset. Suuret yritykset rakentavat liidipolun CRM-järjestelmään. Esimerkiksi Grano on Leadoon käyttäjä.
– Vaaditaan vain sitä, että verkkosivulla on riittävästi liikennettä. Me rakennamme konversiotyökalut sen mukaisesti mitä yritys verkkosivuillaan tavoittelee – on se sitten liidejä, tarjouspyyntöjä tai vaikka online-myyntiä. Asiantuntijamme auttavat myös optimoimaan ratkaisuja jatkuvasti, Kottila sanoo.
Kottilan mukaan Leadoon tavoitteena on kertoa messuilla palveluistaan ja saada uusia asiakkaita. Konversiota harrastetaan ständillä kerrankin kasvokkain, eikä vain digimaailmassa.
Tarjousten teko hallintaan
Tarjousten teko onnistuu kyllä Excelilläkin, mutta niiden hallinta ja tehokas myyntityö vaatii toimialalle sopivan ratkaisun. Ohjelmistoyhtiö Loiston Oy tarjoaa tähän ketterän ratkaisun, pitkään painoalalla käytössä olleen Arkki-ohjelmiston. Se on käytössä monessa painotalossa. Yritys tarjoaa Arkin jatkeeksi myös toiminnanohjauksen ohjelmistoja. Painotalo voi siten hankkia skaalautuvasti Loiston-ratkaisuja myynnistä aina taloushallintoon asti.
– Arkki sisältää kaikki painotalon myynnin tarvitsemat ominaisuudet tarjouslaskennasta jälkilaskentaan sekä tuotannon kaikki vaiheet. Se on kotimainen suomenkielinen ja helppokäyttöinen ohjelmisto, kertoo avainasiakaspäällikkö Ari Rytkönen.

Arkkia käyttävät sekä pienet että suuret yritykset. Ohjelmistosta on kaksi versiota, suppeampi etikettipainotaloille ja laajempi versio, joka soveltuu monenlaiseen painamiseen. Etikettipainoille sopivaa toiminnanohjausjärjestelmää ei juuri muualta löydä, Rytkönen kertoo.
– Arkin käyttöönotto ei vaadi yritykseltä erityistä it-osaamista. Vaativinta on alkuvaiheessa yrityksen omien asetusten ja mallien luonti, jossa tarvitaan tuotteiden ja prosessien tuntemusta. Tähän meillä on palvelu, jolla järjestelmä saadaan määriteltyä, Rytkönen kertoo.
Arkin suurin käyttäjä on Otavan Kirjapaino. Asiakkaina on monenlaisia painotaloja, etupäässä offset- ja digipainoja. Järjestelmä sopii muillekin painotekniikoille.
Messuilta Rytkönen odottaa paljon.
– Uusvanhana yrityksenä haemme lisää näkyvyyttä ja myyntiä Arkille. Tavoitteena on myös päästä kasvokkain alan toimijoiden kanssa ja kuulla heidän tarpeitaan ohjelmiston kehittämisen suhteen. Tervetuloa ständille keskustelemaan, Rytkönen toivottaa.
Verkkokauppa suoraan erpistä
Myös File Gallery on painoalalla tunnettu toiminnanohjausohjelmisto. Yritys on toiminut jo vuodesta 1997 lähtien ja ohjelmistoa on kehitetty jatkuvasti. Se on laajentunut kattamaan eri painotekniikat. Ohjelmiston avulla voi hoitaa kaiken tarjouslaskennasta laskutukseen saakka.
File Gallery esittelee messuilla ensi kertaa painotuotteiden Web Gallery -verkkokaupan. Se toimii suoraan ohjelmiston ERP-järjestelmästä, johon tuotteet on perustettu, ja jossa niiden hinnoittelu tapahtuu. Verkkokauppaan voi määritellä halutut valmistuotteet, asiakaskohtaiset tuotteet ja kaikille asiakkaille avoimet tuotteet.
– Asiakkaat ovat kysyneet tätä ja siksi teimme ohjelmiston, jolla verkkokaupan saa rakennettua ilman suurta vaivaa. Se on etu meidän nykyisille asiakkaillemme, jotka voivat saada täysin integroidun ratkaisun käyttöön nopeasti, sanoo File Galleryn toimitusjohtaja Tom Keltto.

Kelton mukaan tämän verkkokaupan valtteja ovat integraatio ja joustavuus. Asiakkaalle voidaan tarjota selkeitä matriisinäkymiä, joissa tuotteen eri vaihtoehdot näkyvät kerralla ilman edestakaisin klikkausta.
Ohjelmistoa on kehitetty muiltakin osin, ja uutta ovat myös dashboard-raportit laskentaan sekä seurantaan.
File Gallery on Kelton mukaan täysin skaalautuva ohjelmisto, joka sopii sekä pienille että suurille yrityksille. Skaalautuvuuden vuoksi ohjelma on edullinen pienellekin yritykselle. Ohjelmisto on myös helppokäyttöinen. Sitä käyttävät I-Print, PunaMusta PixMill ja Granon pakkauksia tekevä Keili-yksikkö.
– Olemme messuille etenkin siksi, että asiakkaat voivat tulla tapaamaan meitä ja tutustumaan ohjelmiston uusiin ominaisuuksiin. Viimeksi olimme näillä messuilla keväällä 2020. Olen iloinen siitä, että jälleen on tilaisuus nähdä asiakkaita, Keltto sanoo.
Reino Lantto
Tutustu tarkemmin Leadoon näytteilleasettajasivulta.
Tutustu tarkemmin Loistoniin näytteilleasettajasivulta.
Tutustu tarkemmin File Galleryyn näytteilleasettajasivulta.