Santala Printissä kaksi rauhallista koronavuotta käytetiin toiminnan ja uusien tuotteiden kehittämiseen. Tilauskanta on normalisoitunut ja kiihtyy koko ajan. Kun vauhti on kova, sitä tärkeämmiksi myös alan messut koetaan.
– Juuri oikea aika ja paikka meille. Voimme esitellä messuvieraille laajaa palveluvalikoimaamme. Voisi sanoa, että tarjolla on kaikille jotain, toimitusjohtaja Turo Santala kertoo.
Lapualla sijaitseva Santala Print on jo yli 50 vuoden ikäinen yritys, Turo Santalan isän perustama. Se tarjoaa asiakkailleen kattavan valikoiman suurkuvatuotteita, telinerakenteita ja valomainoksia. Se tekee pääosin alihankinta- ja sopimusvalmistusta graafisen alan toimijoille – eli messujen asiakaskunta on Turo Santalan mielestä juuri se oikea.
– Laatu, kokemus ja innovaatiot ovat avainasemassa koko ajan uudistuvilla markkinoilla. Meille on tärkeää tarjota monipuolisesti palveluita sekä toteuttaa kaikki asiakkaidemme tarpeet.

Santala Printin liikevaihto oli viime vuonna 2,8 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle haetaan 20 prosentin kasvua.
Santala Print on viime vuosina investoinut paljon ja kehitettänyt muutenkin liiketoimintaa. Yritykseen on hankittu Suomen ainoa viisi metriä leveä suurkuvatulostin ja tuotantotilat ovat kasvaneet lähes 6000 neliömetriin. Ja kun keskeisistä bisnesasioista puhutaan, Turo Santala muistuttaa, että isojen banderollien puolella kilpailijoita on Suomessa enää harvakseltaan.
Santala Printin tuotannosta 80–90 prosenttia syntyy alihankinnasta graafisen alan toimijoille. Tästäkin syystä hän pitää messuja erittäin tärkeänä paikkana myös verkostoitumisen näkökulmasta. Kun on paljon uutta esiteltävää vaikkapa suurkuvapuolella, ovat messut juuri oikea paikka mennä ja jäädä asiakkaiden mieleen, niin tuttujen kuin tuntemattomienkin.
– Esittelemme messuilla nimenomaan monipuolisuuttamme, vaikka emme voikaan tuoda sinne uutta viiden metrin tulostinta, joka on ainoa laatuaan Suomessa.
Tiina Ruulio