Etusivu » Seminaarit
Seminaarit
Sign, Print & Promotion -messujen ohjelmalavalla kuullaan puheenvuoroja mm. vastuullisuudesta, Adoben työkaluista ja tekoälyn hyödyntämistä, inkjet-markkinasta, megatrendeistä ja strategisesta hallitustyöstä. Ohjelmalavalla moderaattoreina toimivat Laura Helander ja Juha Laamanen.
Päälavan lisäksi messuilla keskustellaan Campfire Stories -alueella nuotion äärellä. Campfire Stories -ohjelman näet täältä.
Sign, Print & Promotion pidättää oikeuden ohjelmamuutoksiin.
Keskiviikko 13.3.2024
Photoshop 2024 uudet ominaisuudet ja tekoälyn hyödyntäminen
Kouluttajayritys Corellia Oy:n Juha Laamanen käy läpi uusimmat ominaisuudet Adobe Photoshopin osalta. Ja miten Photoshopissa hyödynnetään tekoälyä.
Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005. Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Juha Laamanen
Corellia Oy
InDesign 2024 ja Illustrator 2024 uudet ominaisuudet
Tule kuulemaan mitä uutta ja huomionarvoista on Adoben Indesign- ja Illustrator-ohjelmistojen uusimmissa versioissa.
Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.
Sampo Korkeila
Corellia Oy
Luovan tekoälyn hyödyntäminen ja keskeiset käsitteet
Hyppää luovan tekoälyn matkaan, kuskina Juha Laamanen.
Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005. Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Juha Laamanen
Corellia Oy
Muuttuvan tiedon hyödyntäminen InDesignissa
Tiesitkö, että InDesignilla pystyt kätevästi käsittelemään muuttuvaa tietoa? Kannattaa tulla kuuntelemaan ja ehkä opit jotain kokonaan uutta.
Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.
Sampo Korkeila
Corellia Oy
Lounastauko
KEYNOTE: MUSTESUIHKUMARKKINAT
The disparate inkjet market – from mature to emerging (esitys englanniksi)
Presentation will cover the status and latest developments in the relatively mature continuous feed inkjet market versus the emerging technologies in cut-sheet inkjet for commercial and packaging.
Ralf Schlözer has over 30 years of experience in the Graphic Arts and Graphic System Manufacturing industries. He is a freelance consultant and technology analyst for the printing industry with a special focus on digital print. As a regular contributor to Inkjet Insight and editor of the European section at WhatTheyThink.com, he provides insights on technologies, applications, business models, and market development. He is also an expert on market sizing and statistical sources around the printing industry. In previous positions at KPI/InfoTrends as Director of the On Demand Printing and Publishing Consulting Service, he was responsible for all service-related publications, consulting and research in production print hardware on a global basis.
Ralf Schlözer
digitalprintexpert.de
Vastuullisuus on tekoja ja parempaa liiketoimintaa – case PunaMusta
Kuulet, kuinka PunaMusta Medialla ympäristövastuu on osa strategiaa, viestintää ja markkinointia. Ennen kaikkea se on arjen tekoja, joiden uskotaan maksavan itsensä takaisin ja poikivan myös liikevaihtoa.
Mirka Lammi toimii PunaMusta Media -konsernin markkinointi- ja vastuullisuusjohtajana.
Mirka Lammi
PunaMusta Media Oyj
Miltä tulevaisuudet näyttävät?
Tulevaisuus saattaa tuntua sumuiselta ja epävarmalta. Miten siitä voi saada paremman otteen ja oppia samalla hahmottamaan erilaisia näkökulmia tulevaisuuksiin? Sitran tulevaisuusasiantuntija Otto Tähkäpää inspiroi tulevaisuusajatteluun käymällä läpi keskeisiä megatrendejä ja tulevaisuusnäkemyksiä.
Otto Tähkäpää on Sitran ennakoinnin asiantuntija.
Otto Tähkäpää
Sitra
Johtamistarina: Supistumiskierteestä uudistumisen kautta kasvuun
Tämä on Mettälän Pekan johtamistarina. Muun muassa Grano Groupin toimitusjohtajana 2019-2021 vaikuttanut Pekka Mettälä tulee kertomaan kantapään kautta opitut asiat kasvu- ja kriisijohtamisesta. Matka ei ole aina ollut helppo ihmis- ja asiakaskeskeiselle Mettälälle.
Pekka ”Peksi” Mettälä on lohjalainen perheenisä, jolle perhe on ykkösasia elämässä. Bisnes tulee vasta hyvänä kakkosena. Mettälä on toiminut myynnillisenä toimarina ja hallitusjantterina jo vuosikymmenen – sitä ennen 15 vuotta liiketoimintojen johto- ja myyntitehtävissä. Mettälä on ollut kääntämässä useita yrityksiä ja liiketoimintoja kasvuun ihmis- ja asiakaskeskeisesti Suomessa ja ulkomailla, esim. F-Secure, Grano Group, MPY-konserni.
”Elän ja teen töitä arvojeni mukaan, jotka ovat rakkaus, integriteetti ja positiivisuus.”
Pekka Mettälä
Interim CEO Oy / Matero & Partners
Miksi Ruotsi päätti panostaa painettuihin oppikirjoihin? (esitys englanniksi)
Ruotsin hallitus budjetoi viime vuonna 55 miljoonaa euroa painettujen oppikirjojen lisäämiseen ja seuraavina kahtena vuonna 40 miljoonaa euroa kumpanakin. Päätökseen vaikutti, kun arvostettu Karolinska Institutet arvosteli elokuussa 2023 maan koulutuksen digitalisoimisstrategiaa. Instituutin mukaan on selvää tieteellistä näyttöä siitä, että digitaaliset oppivälineet mieluummin estävät kuin edistävät oppilaiden oppimista. Projektissa mukana ollut kansanedustaja Peter Ollén tulee kertomaan lisää.
Peter Ollén johti yli 30 vuotta vahvalla otteella ruotsalaista kustannus- ja tapahtumayritys AGI Publishing Housea, joka kustantaa mm. Sign & Print -lehteä. Vuonna 2022 Ollén pyrki Ruotsin eduskuntaan ja pääsi kansanedustajaksi ensimmäisellä yrittämällä.
Peter Ollén
Kansanedustaja (Ruotsi)
Strateginen hallitustyö
Kuinka kehittää yritystä ja saada se menestymään? Tähän monen yritysjohtajan ja omistajan ajatuksissa olevaan kysymykseen pureudutaan valtakunnallisen Hallituspartnereiden myöntämän hallituspalkinnon saaneen Brand ID Oy:n pääomistajan ja toimitusjohtajan esityksessä. Hallituksen rooli ja merkitys voi olla avainasemassa yrityksen menestykseen. Entä kuinka varmistaa, että operatiivinen johto voi saavuttaa annetut tavoitteet. Juha Heljakka valottaa periaatteita ja keskeisiä havaintoja oman yrityksen osalta.
Juha Heljakka on ollut porilaisen Brand ID:n toimitusjohtaja ja pääomistaja vuodesta 2016 alkaen. Heljakka on on kehittänyt yritystään japanilaisen Kaizen-menetelmän avulla.
Juha Heljakka
Brand ID
Torstai 14.3.2024
Värinhallinta osana työnkulkua
Värinhallinta yksinkertaistettuna – miten laiteet, ohjelmistot, materiaalit, ympäristö ja ihminen sovitetaan johdonmukaiseen värien toistoon? Parhaimmillaan värinhallinta toimii taustalla lähes huomaamattomana osana työnkulkua kun perusteet ovat kunnossa.
Sami Eskonlahti on toiminut yli 20 vuotta suurkuvatulostuksen ja värinhallinnan saralla. Erilaiset työnkulut, tulostimet, ICC-profiilit, väriavaruudet ja näyttöjen kalibroinnit ovat hänelle tuttuja. Värinhallintaan liittyvinä asiakkaita on ollut laajasti eri toimialoilta: printtitaloja, oppilaitoksia, valokuvaajia, taitelijoita, suunnittelijoita, mainostoimistoja yms.
Sami Eskonlahti
Suomen Interfoto
Miltä tulevaisuudet näyttävät?
Tulevaisuus saattaa tuntua sumuiselta ja epävarmalta. Miten siitä voi saada paremman otteen ja oppia samalla hahmottamaan erilaisia näkökulmia tulevaisuuksiin? Sitran tulevaisuusasiantuntija Otto Tähkäpää inspiroi tulevaisuusajatteluun käymällä läpi keskeisiä megatrendejä ja tulevaisuusnäkemyksiä.
Otto Tähkäpää on Sitran ennakoinnin asiantuntija.
Otto Tähkäpää
Sitra
Miksi ja miten käytämme hiilijalanjälkilaskuria?
Graafinen Teollisuus ry:n tuore liittojohtaja Suvi Oinonen haastattelee ClimateCalc-hiilijalanjälkilaskurin käyttäjää Teemu Pärnästä yrityksestä Prem. Millaisia toimenpiteitä laskuri on yritykseltä vaatinut, ja millaisia kokemuksia se on antanut?
Teemu Pärnänen
PREM
Lounastauko
Neurotieteet ja psykologinen vaikuttaminen + visuaalinen viestintä ja brändi
Mitä tiede on paljastanut aivojen toiminnasta ja ihmisten käyttäytymiseen vaikuttamisesta, sekä miten tuota tietoa voidaan hyödyntää visuaalisen viestinnän, markkinoinnin ja brändin rakentamisen näkökulmasta?
Markus Kivikangas on harvinainen tieteen ja liike-elämän välimaastossa viihtyvä tieteellisen tiedon kaupallistaja. Markuksen intohimona on muuttaa tutkittua tieteellistä tietoa yritysten käytännön tarpeisiin. Perustana on 10 vuotta yliopistotutkimusta ja yliopistotutkimusprojektien johtamista.
Markus Kivikangas
Steinheide
Vastuullisuus pakkausmateriaalien valinnassa ja etikettien rooli
Pakkausmaailmassa tapahtuu isoja muutoksia, eikä vähiten lainsäädännön osalta. Mitä Hartwallin kokoisessa yrityksessä mietitään pakkauksista, niihin liittyvistä uudistuksista, materiaalien valinnasta ja toisaalta etikettien roolista.
Asko Sipola toimii Hartwallilla tittelillä Sourcing Manager. Hän on ollut pakkausalalla jo yli 20 vuotta. Sipola siirtyi Hartwallille jo vuonna 2008 vastaamaan pakkauskehityksestä.
Asko Sipola
Hartwall
WTF is DTF ja miksi se on HOT?
Mistä syystä DTF-siirtokuvatekniikka on noussut juuri viimeisten vuosien aikana niin suosituksi. Mikä oli tilanne ennen, nyt ja mihin se näyttää olevan menossa.
Mikko Koljonen johtaa tamperelaista Siirtokuva Oy:tä, joka keskittää kaiken osaamisensa DTF-tulostustekniikkaan. Koljonen seuraa aktiivisesti DTF-tekniikan kehittymistä.
Mikko Koljonen
Siirtokuva Oy
Brändi on palannut – visuaalisuus jättää vahvan muistijäljen
Vaativassa taloustilanteessa brändi nousee taas arvoonsa. Tule kuulemaan miksi vahvalla brändillä on merkitystä juuri nyt. Miten erotut visuaalisesti ja luot suhteen omiin asiakkaisiin. Onko printillä vielä tilaa vai veikö digi ilmaherruuden?
Tiina Karppinen on yrittäjä ja markkinoinnin moniottelija, joka on ollut pöydän eri puolilla niin markkinoinnin tuottajan, ostajan kuin median edustajana.
Tiina Karppinen
Happy Out Media Oy / Semitar Oy
Photoshop 2024 uudet ominaisuudet ja tekoälyn hyödyntäminen
Kouluttajayritys Corellia Oy:n Juha Laamanen käy läpi uusimmat ominaisuudet Adobe Photoshopin osalta. Ja miten Photoshopissa hyödynnetään tekoälyä.
Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005. Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Juha Laamanen
Corellia Oy
InDesign 2024 ja Illustrator 2024 uudet ominaisuudet
Tule kuulemaan mitä uutta ja huomionarvoista on Adoben Indesign- ja Illustrator-ohjelmistojen uusimmissa versioissa.
Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.
Sampo Korkeila
Corellia Oy
Luovan tekoälyn hyödyntäminen ja keskeiset käsitteet
Hyppää luovan tekoälyn matkaan, kuskina Juha Laamanen.
Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005. Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Juha Laamanen
Corellia Oy
Muuttuvan tiedon hyödyntäminen InDesignissa
Tiesitkö, että InDesignilla pystyt kätevästi käsittelemään muuttuvaa tietoa? Kannattaa tulla kuuntelemaan ja ehkä opit jotain kokonaan uutta.
Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.
Sampo Korkeila
Corellia Oy
🔥 CAMPFIRE STORIES 🔥
Campfire Stories on messuhallin kahvilan vieressä oleva nuotioalue, jossa kuulemme puheenvuoroja rennommassa ilmapiirissä ilman tekniikkaa – ei näyttöjä, ei powerpointteja eikä edes mikrofonia. Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan nuotion ääreen. Alta näet aikataulun.
Ohjelman järjestää Print&Media ja Visualistit ry, jotka tapaat myös nuotioalueella.
Keskiviikko 13.3.2024
Rehellistä puhetta graafisen alan haasteista ja mielettömistä mahdollisuuksista
Tämän puheenvuoron kuulet vain messuilla! Pitkä ja värikäs työura graafisen alan yritysten johdossa on tuonut Jyrki Nariselle roppakaupalla oppia ja kokemusta – niin paljon, että sitä on hyvä ammentaa kuulijoille laajemminkin. Narinen on väsymättä ja sitkeästi puhunut graafisen alan puolesta tiedostaen hyvin myös alan haasteet. Korjausliikkeeseen ja alan nostattamiseen tarvitaan kaikkia alan ihmisiä ja yrityksiä. Graafisesta alasta on tehtävä vetovoimainen myös nuorille. Tule kuuntelemaan Jyrkin omakohtaiset opit ja vinkit kohti tulevaisuutta.
Jyrki Narisella on graafiselta alalta 30 vuoden kokemus. Hän on ollut perustamassa, kehittämässä ja johtamassa tunnettuja graafisen alan yrityksiä, kuten DMP, Grano ja Coloro. Hän on kasvanut alan sisällä harjoittelijasta yrittäjäksi, johtajaksi ja hallitusammattilaiseksi. Reilu kaksi vuotta sitten tapahtunut tapaturma muutti Narisen elämää pysyvästi. Narinen on sydämeltään yrittäjä ja kehittäjä, ja kokee, että annettavaa alalle ja yhteiskunnalle on edelleen paljon. Parin vuoden etäisyys alaan ja työelämään ovat tuoneet selkeyttä ajatuksiin ja herättäneet Narisen halun jakaa avoimemmin näkemyksiään koko toimialan hyväksi.
Jyrki Narinen
Graafisen alan konkari
Merkityksellistä viestintää myymälässä
Millaista myymäläviestintä on kaupassa, joka ei tavoittele myynnin kasvua? Alkolle on annettu yhteiskunnallinen tehtävä myydä alkoholia vastuullisesti ja näin osaltaan edistää suomalaisten hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Alko on erilainen kauppa, myös myymäläviestinnän suhteen.
Annakaisa Koskinen toimii Alkossa markkinointiasiantuntijana brändimarkkinoinnin tiimissä.
Annakaisa Koskinen
Alko Oy
Lounastauko
Tilojen äänimaisemointi
Ääni on oikotie tunteisiin. Ympäristömme äänet tai niiden puute vaikuttavat meihin jatkuvasti taustalla. Miten ottaa ääni huomioon liiketilan suunnittelussa ja kuinka rakentaa sillä kilpailuetua?
Anttoni Palm on äänimuotoilija, luennoitsija ja Äänituotantoyhtiö Artlabin perustaja. Hän on tuottanut audiota laaja-alaisesti ja asioi mieluiten kivijalkaliikkeissä.
Anttoni Palm
Artlab Productions Oy
Teinipojasta brändi-ilmeiden toteuttajaksi ja yrityksen kapteeniksi
Alalle tarvitaan nuoria yrittäjiä!
Aloitin matkani alan yrittäjänä 18-vuotiaana ja nyt 12 vuotta myöhemmin johdan 10 hengen yritystä ja toteutan tiimini kanssa brändi-ilmeitä alusta loppuun niin pienille kivijalkayrityksille kuin suurille kansainvälisille konserneille. Millaisia käänteitä matkalle on mahtunut? Mitä olen oppinut ja mitä tekisin toisin? Vai tekisinkö sittenkään?
Nyt kolmenkympin kynnyksellä teen sitä mitä rakastan ja haluan kertoa tarinani myös muille. Tervetuloa kuuntelemaan intohimoisen brändääjän, rakastavan isän, aviomiehen ja innokkaan veneilijän tarina!
Viktor ”Viki” Halimendikov luotsaa Teippitukku Design nimistä yritystä, joka on erikoistunut brändi-ilmeiden toteutukseen.
Viktor ”Viki” Halimendikov
Teippitukku Design Oy
Erikoisvalonsävyjen vaikutus kaupallisuuteen
Innovatiivinen valaistusteknologia mahdollistaa tänä päivänä ratkaisut, joista aikaisemmin ei ole voitu kuin haaveilla. Erikoisvalonsävyjen avulla pakkauksiin saadaan parempaa kolmiulotteisuutta ja etiketit sekä tuotteet pääsevät optimaalisesti esiin parantaen kaupallisuutta merkittävästi.
Jan Porema toimii Imoon Finlandilla tittelillä Area Sales Manager. Hän on lyhyessä ajassa noussut somessa ja haastatteluissa esiin valaistuksen asiantuntijana, joka haluaa ravistella totuttuja toimintamalleja ja uudistaa valaistusalaa Suomessa.
Jan Porema
Imoon Finland
PANEELIKESKUSTELU:
Visualistin, graafikon ja painotalon yhteistyöllä vaikuttavaa visuaalista viestintää
Tiina Saarinen ja Pirja Manninen keskustelevat myymälämarkkinoinnista. Mitä erilaisia painotuotteita myymäläprojektissa voi olla? Missä vaiheessa myymäläuudistuksen suunnitteluprojektia olisi hyvä olla painoon yhteydessä? Millaisia kompastuskiviä yhteistyössä voi olla? Pitäisikö visualistien, graafikoiden ja painotalojen tehdä enemmän yhteistyötä? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen tässä mielenkiintoisessa paneelikeskustelussa.
Tiina Saarinen on Brändäämö Oy:n toimitusjohtaja ja osakas. Tiina tunnetaan räiskyvänä pitkän linjan ammattilaisena.
Pirja Manninen työskentelee tällä hetkellä tamperelaisessa Viestipaino Oy:ssä.
Tiina Saarinen
Brändäämö
Pirja Manninen
Viestipaino
Torstai 14.3.2024
Tilojen äänimaisemointi
Ääni on oikotie tunteisiin. Ympäristömme äänet tai niiden puute vaikuttavat meihin jatkuvasti taustalla. Miten ottaa ääni huomioon liiketilan suunnittelussa ja kuinka rakentaa sillä kilpailuetua?
Anttoni Palm on äänimuotoilija, luennoitsija ja Äänituotantoyhtiö Artlabin perustaja. Hän on tuottanut audiota laaja-alaisesti ja asioi mieluiten kivijalkaliikkeissä.
Anttoni Palm
Artlab Productions Oy
Erikoisvalonsävyjen vaikutus kaupallisuuteen
Innovatiivinen valaistusteknologia mahdollistaa tänä päivänä ratkaisut, joista aikaisemmin ei ole voitu kuin haaveilla. Erikoisvalonsävyjen avulla pakkauksiin saadaan parempaa kolmiulotteisuutta ja etiketit sekä tuotteet pääsevät optimaalisesti esiin parantaen kaupallisuutta merkittävästi.
Jan Porema toimii Imoon Finlandilla tittelillä Area Sales Manager. Hän on lyhyessä ajassa noussut somessa ja haastatteluissa esiin valaistuksen asiantuntijana, joka haluaa ravistella totuttuja toimintamalleja ja uudistaa valaistusalaa Suomessa.
Jan Porema
Imoon Finland
Lounastauko
Teinipojasta brändi-ilmeiden toteuttajaksi ja yrityksen kapteeniksi
Alalle tarvitaan nuoria yrittäjiä!
Aloitin matkani alan yrittäjänä 18-vuotiaana ja nyt 12 vuotta myöhemmin johdan 10 hengen yritystä ja toteutan tiimini kanssa brändi-ilmeitä alusta loppuun niin pienille kivijalkayrityksille kuin suurille kansainvälisille konserneille. Millaisia käänteitä matkalle on mahtunut? Mitä olen oppinut ja mitä tekisin toisin? Vai tekisinkö sittenkään?
Nyt kolmenkympin kynnyksellä teen sitä mitä rakastan ja haluan kertoa tarinani myös muille. Tervetuloa kuuntelemaan intohimoisen brändääjän, rakastavan isän, aviomiehen ja innokkaan veneilijän tarina!
Viktor ”Viki” Halimendikov luotsaa Teippitukku Design nimistä yritystä, joka on erikoistunut brändi-ilmeiden toteutukseen.
Viktor ”Viki” Halimendikov
Teippitukku Design Oy
Onnistunut kokonaisilme materiaaleilla ja efekteillä painotuotteiden graafisessa suunnittelussa
Mielenkiintoa herättävät painotuotteet vaativat hyvää suunnittelua ja monenlaista osaamista, kuten erilaisten painopapereiden ja -menetelmien tuntemusta sekä monipuolista näkemystä efektien tai tekniikoiden käytöstä. Erilaisilla valinnoilla ja niiden kombinaatioilla luodaan sitä kokonaisvaltaista tunnetta tai tunnelmaa, mitä kulloinkin haetaan. Malla kertoo puheenvuorossaan omasta tavastaan tehdä monipuolista suunnittelutyötä, jossa kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa.
Malla Mela on mainostoimistotaustainen AD ja pitkän linjan graafikko, jolla on hyvä värisilmä sekä tyylin, muodon ja materiaalien taju. Töissään hän pyrkii aina löytämään jotain uutta ja oivaltavaa sekä ylittämään perinteisiä rajoja niin materiaalien kuin tekniikankin osalta. Innovatiivinen kokonaisilme syntyy sovittamalla jokainen itsenäiseksi muotoiltu pala omalle paikalleen yhteensopivaksi osaksi isompaa kokonaisuutta.
Malla Mela
malla.design
Myymälämateriaalien merkitys visualistin työssä
Miten vaikutamme mielikuviin ja asiakkaan tunteisiin kuvien ja myymälämateriaalien avulla? Mitä asioita pitää huomioida? Onko materiaaleilla merkitystä brändimielikuvan luomisessa? Missä kaikessa materiaalien ominaisuudet pitää ottaa huomioon. Mitä materiaaleille tapahtuu käytön jälkeen?
Tule kuulemaan Anna Santavuoren puheenvuoro myymälämateriaalien merkityksestä kaupan alalla.
Anna Santavuori on visualisti ja kokenut ammattilainen kaupanalalla. Myös sisustussuunnittelijana ja majoituspalveluiden stailaajana työskennelleenä kokemusta on karttunut asiakasmielikuvien luomisessa. Alitajuntaan vaikuttaminen ja tunteiden herättäminen ovat visualistien ja stailaajien tärkeimpiä tehtäviä. Annan tavoitteena on tehdä myymälävisualistien työskentelystä mahdollisimman helppoa. Yhtenäinen myymäläilme on helpompi luoda koko Suomen alueella, jos kampanjaa rakentavalle visualistille syntyy oikea mielikuva jo pelkästään materiaalien tunnelman perusteella.
Anna Santavuori
Partioaitta