Seminaarit

Sign, Print & Promotion -messujen seminaarilavalla, Sipp City Stagella, kuullaan sekä luovia että business-aiheisia puheenvuoroja. Lavalla tartutaan vankasti myös pakkaus- ja Adoben ohjelmistoaiheisiin.

Sign, Print & Promotion pidättää oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Keskiviikko 18.5.2022

Klo 10.00 | Ke 18.5.2022

Adobe CC:n uudet ominaisuudet 2021–22 (taso Basic)

Kouluttajayritys Corellia Oy:n Juha Laamanen käy läpi Adoben uusimmat ominaisuudet niin Photoshopin, InDesignin kuin Illustratorinkin osalta.

Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005.  Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.

Juha Laamanen

Corellia Oy

Klo 10.30 | Ke 18.5.2022

Näin muutat verkkosivut liidi- ja myyntikoneeksi

Leadoon markkinointijohta ja co-founder Santtu Kottila esittelee ratkaisuja myynnin ja markkinoinnin konversioihin.

Santtu Kottila on kotimaisen markkinointiskenen uuden aallon tekijöitä. MarkkinointiKollektiivin perustajana sekä martech-kasvuyhtiö Leadoo:n co-founderina ja markkinoinnista vastaavana johtajana tunnetuksi tullut Kottila on inspiroiva puhuja, joka tuo pöytään aina aimo annoksen konkretiaa. Hän pureutuu asiakkaan tarpeeseen aina syvällisesti ja muovaa vierailunsa vastaamaan odotuksia.

Santtu Kottila

Leadoo Marketing Technologies

Klo 11.00 | Ke 18.5.2022

Latest trends in web to print (esitys englanniksi)

Mihin suuntaan painotuotteiden verkkokauppabisnes on menossa? Sen kertoo saksalaisen Unitedprint-painoverkkokauppajätin Suomen maajohtaja Celine Colin. Unitedprintin verkkokauppoja ovat mm. Print24 ja Easyprint, jotka toimivat kymmenissä Euroopan maissa.

Celine Colin on ison saksalaisen verkkopainoyhtiö Unitedprintin Suomen maajohtaja. Hän liittyi Unitedprintiin vuonna 2018. Alkuperäinen esiintyjä, Unitedprintin toimitusjohtaja Ali Jason Bazooband, on valitettavasti estynyt tulemaan Suomeen.

Céline Colin

Unitedprint

Klo 11.30 | Ke 18.5.2022

Parempaa kuvaa, videota ja ääntä älypuhelimella viestimiseen

Älypuhelinten käyttö asiassa kuin asiassa yleistyy. Juha Laamanen kertoo käytännön kännykkävinkit esimerkiksi kuvien ja videoiden tekemiseen.

Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005.  Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.

Juha Laamanen

Corellia Oy

Klo 12.00 | Ke 18.5.2022

Lounastauko

Klo 13.00 | Ke 18.5.2022

Print & packaging industry towards 2027 (esitys englanniksi)

Peter Ollen kertoo millaisena hän näkee paino- ja pakkausalan tulevaisuuden viiden vuoden päähän. Millaiset tuotteet ja teknologiat ovat kasvussa?

Peter Ollen on johtanut jo lähes 30 vuotta vahvalla otteella ruotsalaista kustannus- ja tapahtumayritys AGI Publishing Housea. Yritys kustantaa Ruotsissa ja Norjassa Sign & Print -lehteä ja lisäksi Ollen on tuonut vuosien saatossa Sign & Print -messut jokaiseen Pohjoismaahan (poislukien Islanti).  

Peter Ollen

AGI Publishing House

Klo 13.30 | Ke 18.5.2022

Joutsenmerkin uudistuneet kriteerit

Joutsenmerkittyjen painolaitosten ja painotuotteiden uudet kriteerit on julkaistu. Uudessa, kuudennessa kriteeriversiossa painotetaan kiertotaloutta ja pienempiä ilmastovaikutuksia. Tule kuulemaan mitä muuta. Joutsenmerkin ensimmäiset kriteerit painotuotteille julkaistiin jo vuonna 1995.

Annika Hämäläinen toimii Ympäristömerkintä Suomella Joutsenmerkin asiantuntijana. Hän työskentelee muun muassa painolaitosten, huonekalujen, tekstiilien ja polttoaineiden tuoteryhmissä. Annika on koulutukseltaan ympäristötekniikan diplomi-insinööri.

Annika Hämäläinen

Ympäristömerkintä Suomi Oy

Klo 14.00 | Ke 18.5.2022

Why the Green Agenda is the only way to make you profitable! (esitys englanniksi)

Tämä esitys kertoo, kuinka hinnoittelet tuotteesi parhaalla mahdollisella tavalla. Kestävän kehityksen agenda on tullut jäädäkseen ja vaikka paperin saatavuus jossain vaiheessa normalisoituu, hinnat eivät palaa ennalleen – joten nyt on opittava ja löydettävä keinot selviytyä. Oikea hinnoittelu on vastaus. Morten Reitoft tuo esityksessään tietoa, inspiraatiota ja kuka tietää, ehkä myös työkaluja liiketoimintasi kehittämiseen.

Morten Reitoft on INKISH-videopalvelun toimittaja. Vuosien varrella INKSH on kasvanut tärkeäksi globaaliksi mediaksi. Reitoft antaa myös laadukkaita puheenvuoroja erilaisissa tapahtumissa, kuten seminaareissa ja webinaareissa, ja puheenvuoroissaan Reitoft lupaa aina tuoda vaihtoehtoisia, kiehtovia ja inspiroivia ajatuksia erilaisiin aiheisiin.

Morten Reitoft

INKISH

Klo 15.00 | Ke 18.5.2022

Case: Kotimaista-pakkausuudistus

BOND Agency toteutti Kotimaista-brändin pakkausuudistuksen. Uudistus oli monella mittarilla menestys. Marko Salonen avaa casen salat.

Marko Salonen on kokenut ja palkittu suunnittelija, ja yksi BOND Agencyn osakas. Hän on erikoistunut brändi-identiteetteihin ja pakkaussuunnitteluun, joista hänellä on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus. Markolla on vankka kokemus strategisissa visuaalisen identiteetin uusimisprojekteissa. Hän on palkittu kansainvälisissä kilpailuissa, kuten D&AD, Dieline, Red Dot, Rebrand ja German Design Awards.

Marko Salonen

Bond Agency

Klo 15.30 | Ke 18.5.2022

KEYNOTE:
Painavaa asiaa – asiakaskokemus painoalalla tänään ja tulevaisuudessa

Asiakaskokemus on keskiössä, kun Petri Matero saapuu puhujalavalle messuilla. Saamme kuulla mitä asioita Matero näkee tärkeinä painoalalla asiakaskokemuksen vinkkelistä. Onko jotain opittavaa ulkomailta tai toisilta teollisuudenaloilta?

Petri Matero on markkinoinnin, myynnin ja konseptien monitaituri, joka tuli tutuksi koko kansalle Jaajo Linnonmaan luotsaamasta Diilistä vuonna 2021, ylettyen kisan finaalissa toiseksi. Matero on noussut viime vuosina varsinkin LinkedInissä seuratuksi mielipidevaikuttajaksi, joka herättää aktiivista keskustelua itsensäjohtamisen, myynnin ja markkinoinnin aiheita yhdistävillä sisällöillään. Matero konsultoi ja toteuttaa yritysten markkinoinnin ja myynnin tarpeita. Hänellä on pitkä tausta myös graafisen suunnittelun parista ja paino- ja pakkausalan yritykset ovat hänelle tuttuja.

Petri Matero

Suomen reiluin markkinointimies ja Myynnin Rockstara

Klo 16.30 | Ke 18.5.2022

After Work!

Sign, Print & Promotion pitää yhdessä Pactec / Foodtec / PlastExpo -messujen kanssa yhteisen After Work -tilaisuuden ensimmäisenä messupäivänä 18.5. klo 16.30 alkaen ja päättyen klo 18.30. Näytteilleasettajien osastoilla ja messuhallin käytävillä  pidettävä After Work tarjoaa rennompaa messutunnelmaa musiikin parissa. Tervetuloa! Docus Corner -drinkkibaari avoinna After Workin ajan.

Bileet pystyyn

Torstai 19.5.2022​

Klo 10.00 | To 19.5.2022

Adobe Photoshop: Syväämisen kikat ja konstit (taso Basic)

Valokuvien syvääminen on taito, jota tarvitaan usein, mutta harva sen taitaa. Juha Laamanen esittelee syväämisen kikat ja konstit Adobe Photoshopissa.

Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005.  Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.

Juha Laamanen

Corellia Oy

Klo 10.30 | To 19.5.2022

Näin muutat verkkosivut liidi- ja myyntikoneeksi

Leadoon markkinointijohta ja co-founder Santtu Kottila esittelee ratkaisuja myynnin ja markkinoinnin konversioihin.

Santtu Kottila on kotimaisen markkinointiskenen uuden aallon tekijöitä. MarkkinointiKollektiivin perustajana sekä martech-kasvuyhtiö Leadoo:n co-founderina ja markkinoinnista vastaavana johtajana tunnetuksi tullut Kottila on inspiroiva puhuja, joka tuo pöytään aina aimo annoksen konkretiaa. Hän pureutuu asiakkaan tarpeeseen aina syvällisesti ja muovaa vierailunsa vastaamaan odotuksia.

Santtu Kottila

Leadoo Marketing Technologies

Klo 11.00 | To 19.5.2022

Case: Kotimaista-pakkausuudistus

BOND Agency toteutti Kotimaista-brändin pakkausuudistuksen. Uudistus oli monella mittarilla menestys. Marko Salonen avaa casen salat.

Marko Salonen on kokenut ja palkittu suunnittelija, ja yksi BOND Agencyn osakas. Hän on erikoistunut brändi-identiteetteihin ja pakkaussuunnitteluun, joista hänellä on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus. Markolla on vankka kokemus strategisissa visuaalisen identiteetin uusimisprojekteissa. Hän on palkittu kansainvälisissä kilpailuissa, kuten D&AD, Dieline, Red Dot, Rebrand ja German Design Awards.

Marko Salonen

Bond Agency

Klo 11.30 | To 19.5.2022

Ajoneuvoteippaus Illustratorissa: Case Walkers on Wheels (taso Advanced)

Sampo Korkeila näyttää miten aineisto valmistetaan matkailuauton teippausta varten Adobe Illustratorissa.

Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui puolivahingossa vuonna 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.

Sampo Korkeila

Corellia Oy

Klo 12.00 | To 19.5.2022

Avaintekijänä asiakaslähtöisyys – entä mikä on kirjan tulevaisuus?

Minna Kokka tietää, että asiakaslähtöisyys on kaiken tekemisen avainroolissa. Muutokset asiakkaiden ja kuluttajien käyttäytymisessä ovat olleet rajuja. Niihin täytyy osata vastata – myös kirja-alalla.

Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka on nykyisen tehtävänsä lisäksi toiminut mm. WSOY:n ja Tammen myyntijohtajana. Kirjojen tuotantoympäristön digitalisoimisesta kokemusta on tullut sekä Otavan Kirjapainon toimitusjohtajana että Hansaprintin HansaBook-palvelun vetäjänä.

Minna Kokka

Suomalainen Kirjakauppa

Klo 12.30 | To 19.5.2022

Lounastauko

Klo 13.30 | To 19.5.2022

Print & packaging industry towards 2027 (esitys englanniksi)

Peter Ollen kertoo millaisena hän näkee paino- ja pakkausalan tulevaisuuden viiden vuoden päähän. Millaiset tuotteet ja teknologiat ovat kasvussa?

Peter Ollen on johtanut jo lähes 30 vuotta vahvalla otteella ruotsalaista kustannus- ja tapahtumayritys AGI Publishing Housea. Yritys kustantaa Ruotsissa ja Norjassa Sign & Print -lehteä ja lisäksi Ollen on tuonut vuosien saatossa Sign & Print -messut jokaiseen Pohjoismaahan (poislukien Islanti).  

Peter Ollen

AGI Publishing House

Klo 14.00 | To 19.5.2022

KEYNOTE:
Graafinen ala keskittyy yrityskaupoin – millainen on tulevaisuus?

Juuri messujen alla tapahtui iso yrityskauppa, kun PunaMusta Media osti Coloro-yrityksen. Graafinen ala keskittyy isompiin yksiköihin nyt myös Suomessa. Miksi näin ja miltä näyttää tulevaisuuden skenaariot? Haastattelussa messulavalla Katja Niini (Niini & Co) ja Sampsa Lilja (Coloro). Haastattelijana Print&Median Jarkko Hakola.

Katja Niini on toiminut Niini & Co Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2009 lähtien. Katja pitää kehityksestä ja muutoksesta, ja niitä on viime vuosina riittänyt, mm. iso brändiuudistus. Niini on jo vuonna 1957 perustettu perheyritys ja perheyrittäminen on yrityksen kulmakivi – se on yrityksen DNA:ssa.

Sampsa Lilja toimii Coloron kehitysjohtajana. Liljan ensisijainen tehtävä on rakentaa täysin digitaalinen prosessi asiakkaan tarpeesta logistiikan peluutukseen saakka. Colorolle hän tuli HP:n Business Development Managerin tehtävistä. Aiemmin mm. Granon tuotantojohtajanakin työskennelleellä Liljalla on graafisen alan syvä tuntemus sekä ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista eri toimialoilla tekemänsä hallitustyöskentelyn kautta.

Katja Niini (haastattelussa)

Niini & Co

Sampsa Lilja (haastattelussa)

Coloro / PunaMusta

Klo 15.00 | To 19.5.2022

Yksilöity sisältö Excelistä InDesigniin (taso Advanced)

Kouluttaja Sampo Korkeila esittelee casen, jossa tuodaan 1000 yksilöllistä QR-koodia Data Mergellä Excelistä InDesigniin.

Sampo Korkeila on kokenut graafinen suunnittelija ja monipuolinen kouluttaja. Sampo aloitti graafisella alalla jo vuonna 1995 ja on toiminut itsenäisenä freelance-suunnittelijana vuodesta 1998 lähtien. Kouluttajan työhön Sampo ajautui puolivahingossa vuonna 1997 ja on siitä lähtien toiminut aktiivisena ja tunnettuna kouluttajana alallaan. Corellian lisäksi Sampo toimii tuntiopettajana Aalto yliopistossa.

Sampo Korkeila

Corellia Oy

Klo 15.30 | To 19.5.2022

Adobe CC:n uudet ominaisuudet 2021–22 (taso Basic)

Kouluttajayritys Corellia Oy:n Juha Laamanen käy läpi Adoben uusimmat ominaisuudet niin Photoshopin, InDesignin kuin Illustratorinkin osalta.

Juha Laamasen tausta on valokuvaajan ammatissa, josta hän siirtyi kouluttajaksi vuonna 2005.  Juha on myös sertifioitu Adobe kouluttaja (Adobe Certified Instructor) ja erikoistunut Adoben julkaistyökalujen kouluttamiseen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.

Juha Laamanen

Corellia Oy