Tehosteet tutuiksi, tuotteet tunnetuiksi

Erilaisilla viimeistelyefekteillä saadaan esimerkiksi pakkauksiin luotua näyttävyyttä ja lisäarvoa. Kuva: Metsä Board.

Kulta ja kimalteet etiketissä houkuttelevat tehokkaasti viinin ostajia tutkimuksen mukaan. Tehosteilla saa painotuotteeseen erottuvuutta, mutta mitä ja miten niitä kannattaa siihen laittaa? Vastauksia voi saada Sign, Print & Promotion -messuilla PREM:in ja Merkopainon yhteisosastolla. Siellä esitellään tehosteiden kiehtovaa maailmaa asiantuntevasti ja esimerkkien avulla.

PREM ja Merkopaino ovat tunnettuja tehosteiden taitaja, ja ovat nyt ensi kertaa mukana yhdessä näillä messuilla. Yritykset yhdistyivät vuoden 2023 lopulla, kun PREM osti osake-enemmistön Merkopainosta.

PREM:in yrittäjä Teemu Pärnänen kertoo haluavansa esitellä messuilla painoefektien ja pintakäsittelyn mahdollisuudet ja uusimmat uutuudet. Yritykset tekevät laminointeja, UV-lakkauksia, foliointia ja preeglauksia paperille sekä kartongille. Niitä on tehty kirjoihin, esitteisiin, pakkauksiin, ulkojulisteisiin, käyntikortteihin, etiketteihin ja tarroihin. Raaka-aineet ovat ympäristöystävällisiä ja täyttävät REACH-vaatimukset.

– Esittelemme malleja tehdyistä töistä ja videolla sitä, miten pintakäsittelyjä tehdään painoissamme, Pärnänen kertoo.

PREM:in yrittäjä Teemu Pärnänen (vas) esittelee messuilla tehosteiden mahdollisuuksia. Oikealla Tomi Heinänen. Kuva: PREM.

Messuilla esitellään myös kattavaa suunnittelutyökalua tehosteiden tekemiseen. Se on kaikkien saatavilla verkossa ja kertoo erilaisista mahdollisuuksista saada erottuvuutta painotuotteeseen.

Tehosteiden käyttäminen voi tuntua kalliilta ratkaisulta, mutta niin ei aina ole laita. Pärnäsen mukaan pieniin tuotesarjoihin voidaan saada erottuvuutta tehokkaasti digitaalisella tekniikalla. Merkopainossa on Duplon digitaalinen kohdelakkakone, jolla voidaan tehdä hienoja reliefilakkauksia ja samanaikaisesti muita lakkauksia.

– Digitaalisessa kohdelakkauksessa ei tarvita seulatyökalun tekemistä, mikä säästää kustannuksia. Se sopii hienosti pieniin sarjoihin.

Tehosteita käytetään paljon mm. kosmetiikkapakkauksissa. Yllä olevissa kuvissa Metsä Boardin pakkauksiin PREMin toteuttamia viimeistelyefektejä. Kuvat: Metsä Board.

PREM ja Merkopaino kertovat messuilla myös, miten elintarvikepakkauksiin saadaan tehtyä erikoisempia laminointeja, kuten kalvottomia metallointeja ja suojakalvoja. Yritysten tuotantokapasiteetti on nyt suurempi, kun PREM osti Merkopaino Oy:n osaksi kokonaisuutta. Yritykset toimivat yhdessä Helsingissä ja Keuruulla siten, että myynti ja tuotanto on yhdistetty.

– Vahvuutemme on se, että keskitymme puhtaasti efektien tekemiseen. Meidän kanssamme asiakas voi asioida luottamuksellisesti ja helposti. Voimme yhdessä katsoa mikä on järkevää ja tehokasta mahdollisimman suuren vaikutuksen aikaansaamiseksi.

Pärnänen toivookin, että brändien omistajat ja asiakkaat ottavat yhteyttä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa vaihtoehtojen kartoittamiseksi. Hän toivoo heidän tulevan ständille keskustelemaan mahdollisuuksista. Myös alan opiskelijat ja painoalalle vastatulleet ovat tervetulleita tutustumaan tehosteiden maailmaan ja oppimaan uutta.

PREM toteuttaa asiakkaiden tuotteisiin näyttäviä printtiefektejä, joilla saadaan tyylikkyyttä esimerkiksi pakkauksiin.

👉🏻 Tutustu tarkemmin Premiin & Merkopainoon ja mitä yritykset aikovat messuilla esitellä.   

Seminaariohjelma

Sign, Print & Promotion -messuilla nähdään seminaariohjelmaa molempina messupäivinä. Klikkaa alta nähdäksesi puhujat ja aikataulun.

Autoteippauskilpailu

Sign, Print & Promotion -messuilla näet kuinka teipataan ajoneuvoja. Messuilla palkitaan myös Suomen paras teippari!