Uusi vaihtoehto automatisoituun painotuotantoon

Lexplast tuo messuille Agfan Anapurna H2050i LED -tulostimen. Kuva: Agfa.

Lexplast on kehittänyt uuden vaihtoehdon painotuotannon automatisointiin ohjelmistojen avulla. Yritys esittelee Sign, Print & Promotion -messuilla ruotsalaisen Omikai ERP-ohjelmiston ja Agfa Asanti -pre-press-ohjelmiston yhdistelmää verkkokaupan kanssa.

– Tällä yhdistelmällä voidaan saavuttaa maksimaalinen tehokkuus mahdollisimman pienin kustannuksin. Tähän asti automaatio on ollut vain suuryritysten saatavilla pääasiassa kustannusten takia, mutta nyt se on kannattavaa pienillekin yrityksille, sanoo Lexplast-yrityksen toimitusjohtaja Ailar Arna.

Omikaita käyttää Suomessa ainakin Mariehamns Tryckeri. Lexplast edustaa Agfan ohjelmistoja ja tulostimia Suomessa.

Messuilla Lexplast keskittyy tällä kertaa ohjelmistojen ja materiaalien myyntiin, mutta esillä on myös UV-hybriditulostin Agfa Anapurna H2050i LED.

– Kongsbergin täysin uutta Ultimate-leikkuria emme saaneet Fespan läheisyyden vuoksi messuille, mutta kerromme mielellämme tästä alan pelisääntöjä muuttavasta laitteesta, Arna sanoo.

Lexplastin edustamista brändeistä yksi on tuttu Suomen markkinoilla jo vuosien takaa. Brittiläisen Metamarkin tarroja edusti vuoteen 2016 asti Wideco, mutta Seri-Decon ostettua yrityksen niiden tilalle tulivat konsernin omat tuotteet.

Kuvassa vasemmalla näkyvä Ailar Arna on innoissaan päästessään jälleen palvelemaan asiakkaita Sign, Print & Promotion -messuille.

– Metamarkin tuotteet ovat laadukkaita materiaaleja. Niiden myynti on sujunut meiltä erittäin hyvin Suomessa.

Metamarkin uutuuksia ovat mm. vaikeasti kiinnittyville pinnoille sopiva MetaGrab-liimateknologia sekä heijastavat vinyylitarrat autoteippaukseen.

Lexplast esittelee ensi kertaa myös sisustuskalvoja sekä UPM Raflatacin tuotteita. UPM osti vuonna 2022 saksalaisen AMC-yhtiön, jonka brändi Intercoat ei ole markkinoiden suurin, mutta kasvava. Intercoatilla on mm. PVC-vapaita tarroja, tarroja lyhytaikaisiin käyttötarkoituksiin sekä erikoiskalvoja erikoispinnoille. Esillä on myös Raflatacin laajaa tarjontaa tarratulostukseen.

Suomi on Arnan mukaan tärkeä markkina Lexplastille ja hän odottaakin innolla messuja. Lexplast on näillä messuilla kolmatta kertaa ja nyt entistä vahvemmalla miehityksellä, kun mukana on uusi Suomen myyntijohtaja Helen Aavisto.

Seminaariohjelma

Sign, Print & Promotion -messuilla nähdään seminaariohjelmaa molempina messupäivinä. Klikkaa alta nähdäksesi puhujat ja aikataulun.

Autoteippauskilpailu

Sign, Print & Promotion -messuilla näet kuinka teipataan ajoneuvoja. Messuilla palkitaan myös Suomen paras teippari!